Communicatie (0-4 jaar)

terug

De vroege communicatie begint met het maken van oogcontact, luisteren naar stemmen en/of geluiden, beurtgedrag (om de beurt een stemgeluid maken) en imitatie (proberen na te doen wat jij doet). Dit zijn voorwaarden om de communicatie verder te laten ontwikkelen.

Daarna gaan de meeste kinderen communiceren met klankcombinaties (brabbelen) die uiteindelijk steeds meer op woorden gaan lijken. Ze gaan steeds meer rituelen en woorden begrijpen. Zoals; ‘als mijn jas wordt gepakt dan gaan we naar buiten’ (ritueel) en ‘waar is je beker?’ (het woord beker koppelen aan het voorwerp beker).

De verschillen tussen kinderen zijn echter zeer groot: zo zijn er kinderen die hun eerste woord al laten horen als ze 8 maanden zijn, maar er zijn ook kinderen bij wie dat pas op de leeftijd van 18 maanden gebeurt.

In een latere fase leren kinderen steeds meer woorden zeggen en begrijpen en ze leren woorden combineren tot zinnen. In het derde levensjaar gebruikt uw kind de taal om gesprekjes te voeren en van alles te leren. Uw kind leert opeens zeer veel nieuwe woorden en zegt zijn eigen naam. Het kind spreekt steeds meer in zinnen van drie, vier en vijf woorden.

Uw kind begrijpt nu veel taal en antwoordt zonder problemen op vragen als ‘Waar is je jas?’. Ook langere zinnen en vragen naar het waarom kan het nu zelf beantwoorden. Uw kind spreekt nu redelijk goed verstaanbaar. Ongeveer driekwart van wat het zegt kunnen onbekenden al goed verstaan.

Vragen die u als ouder kunt hebben:

  • Mijn kind gaat niet praten.
  • Mijn kind begrijpt niet wat ik zeg.
  • Mijn kind kan zich onvoldoende duidelijk maken.
  • Andere mensen begrijpen mijn kind niet.

Binnen ons revalidatieteam kunnen wij begeleiden en ondersteunen door:

  • Uitgebreid onderzoek naar het communicatieve niveau en de mogelijkheden.
  • Uitgebreid onderzoek van de naar uitspraak en de mogelijkheden.
  • Advies en begeleiding bij het stimuleren van de vroege communicatieve ontwikkeling.
  • Adviseren en begeleiding bij het stimuleren van de spraak- en taalontwikkeling.
  • Advies te geven rondom andere vormen van communicatie, bijv communiceren met gebaren of met een spraakcomputer.