Spelen (0-4 jaar)

terug

Spelen is iets wat kinderen eigenlijk altijd leuk vinden om te doen. Daarnaast is het een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Kinderen leren tijdens het spelen. Dat gebeurt bewust én onbewust. Tijdens spel benoemen kinderen het materiaal, de eigenschappen van het materiaal en de handelingen die ze doen. Ze leren wat ze met het materiaal kunnen en experimenteren hiermee. Daarbij is spel iets om samen te doen. Dit alles zorgt voor ontwikkeling op de verschillende gebieden zoals motoriek, communicatie, cognitie en sociaal-emotioneel gebied.

Spel begint al op jonge leeftijd en ontwikkelt zich van het pakken en bewegen van een rammelaar tot het bouwen van een blokkentoren. Het breidt zich uit met sorteren op kleur, lezen van een boekje, het nadoen van activiteiten van papa of mama tot en met kleurrijk fantasiespel.

Wanneer spelen niet lukt dan kan dit zorgen voor problemen in de verdere ontwikkeling. Misschien is het lastig voor kinderen om voorwerpen te pakken, stoppen ze alles in de mond of snappen ze niet goed wat ze met het materiaal moeten doen.

 

Vragen die u als ouder kunt hebben:

  • Waarom pakt mijn kind niet spontaan naar spelmateriaal?
  • Welk spelmateriaal is geschikt voor mijn kind?
  • Met welk spel kan ik bepaalde vaardigheden uitlokken?

Binnen ons revalidatieteam kunnen wij begeleiden en ondersteunen door:

  • Adviezen rondom het spelniveau van uw kind en daarbij passend spelmateriaal.
  • Begeleiding rondom het aanbieden en uitlokken van spel passend bij uw kind en zijn/haar mogelijkheden.
  • Adviezen rondom aangepast spelmateriaal, uitgangshouding en ondersteuning.
  • Begeleiding in het inzetten van spel ter stimulatie van een specifiek ontwikkelingsgebied zoals communicatie of motoriek.